نقد فیلم تنگه ابوقریب | آنچه جنگ از خود بر جا می‌گذارد!

تنگه ابوقریب با بازی جواد عزتی ، امیر جدیدی و حمیدرضا آذرنگ ساخته ی سعید ملکان از آن دست فیلم هایی است که سینمای ایران برای «سینما بودن» به آن نیاز دارد . بدون شک این فیلم جزو برترین فیلم های تاریخ سینمای جنگی ایران خواهد بود . در ادامه با نقد فیلم تنگه ابوقریب همراه ما باشید :

پدیده ای به نام سعید ملکان 

واقعاً عجیب است ! گاهی پیش می آید که مخاطبان سینما به یک بازیگر ، کارگردان ، نویسنده یا حتی تهیه کننده اعتماد میکنند و حاضرند بدون توجه به هیچ نقدی،فارق از مثبت و منفی بودنش به تماشای فیلمش بنشینند اما درمورد چهره پرداز چطور ؟! سعید ملکان در کارنامه ی کاری خود به طرز عجیبی در هر پروژه ی سینمایی و تلوزیونی موفق و قابل تحسینی حضور داشته به طوری که اگر تمام فیلمهایی سینمایی که ملکان در آنها حضور داشته (چه در نقش چهره پرداز ، چه تهیه کننده ، چه سرمایه گذار و چه کارگردان) را ببینید ، تقریباً نیمی از آثار ارزشمند سینمای ایران را تماشا کردید ؛ اما من هنوز درک نکردم که چهره پرداز چقدر در بی نقص بودن یک فیلم تاثیر دارد ! در مورد سعید ملکان … خیلی !

 

نقد فیلم تنگه ابوقریب
سعید ملکان

 

تنگه ی ابوقریب

این فیلم هر چیزی که برای یک فیلم کامل نیاز است از قهرمان ، داستان ، کشمکش و … را دارد اما شاهکار نیست ! در واقع تنگه ابوقریب آنقدر بالغ است که میتوان نقدش کرد . این فیلم مهم تر از هر چیز ماجرا دارد ؛ تنگه ابوقریب نه یک بیانیه ی اجتماعی است و نه یک دورهمی با شوخی ها و کمدی های دم دستی ؛ فقط یک فیلم سینمایی روایتگر ماجرایی درگیر کننده است . حال اینکه چقدر توانسته مخاطب را با خودش همراه کند جای بحث دارد. تنگه ابوقریب مخاطب خاص ندارد و درون مایه ای ضد جنگی دارد .

 

کشتی گیر سابق کرمانشاهی بازیگر جدید نقش غلامرضا تختی شد
ادامه
نقد فیلم تنگه ابوقریب
جنگ برنده نداره! تو جنگ اونایی که اسلحه میفروشن برنده‌ن.

 

از آب هویج فروشی تا تنگه ابوقریب

فیلم تنگه ابوقریب ، داستان گروهی از سربازان گردان عمار را از داخل شهر تا خط مقدم در روزهای پایانی جنگ روایت می‌کند که عازم تنگه ابوقریب می‌شوند تا از تصرف این تنگه به دست عراقی‌ها جلوگیری کنند … .

تنگه ابوقریب در شخصیت پردازی و فضاسازی حرف برای گفتن دارد ؛ این فیلم برای به تصویر کشیدن چهره‌ی واقعی جنگ از کلیشه‌های سینمای دفاع مقدس استفاده نکرده و ترکیبی از تصویر دراماتیک و واقع گرایانه را برای مخاطبش مجسم میکند. در شخصیت پردازی هم همین اتفاق افتاده و کاراکترها تیپ های تکراری نیستند ؛ از عزیز (علی سلیمانی) تا مجید (جواد عزتی) ، همگی شخصیت هایی هستند که بدون هیچ زحمتی می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و سرنوشتشان برایتان مهم شود ؛ مخصوصاً حسن با بازی امیر جدیدی که علاوه بر متفاوت بودن بار کمدی فیلم را هم بر دوش دارد .

 

نقد فیلم تنگه ابوقریب
حسن (با بازی امیر جدیدی)

 

آن روی تنگه 

با اینکه تنگه ابوقریب از هر نظر فیلم خوش ساختی هست اما نکات قابل بهبودی هم دارد ؛ دیالوگ نویسی ! عمده مشکل فیلم دیالوگ نویسی است ؛ سکانس افتتاحیه آنقدر دیالوگ های پرشتاب و پراکنده ای دارد که عملاً شروع ضعیفی تلقی میشود ! متاسفانه ضعف در دیالوگ نویسی تا پایان فیلم ادامه دارد اما نگران نباشید . نماها آنقدر خوب بار دراماتیک صحنه را ادا می کنند که بدون ارتباط برقرار کردن هم میتوانید فرضیه ی دراماتیک هر صحنه را درک کنید.

 

نقد فیلم Wildlife ، اثری از پاول دینو | حیات غیراهلی یا وحشی ؟
ادامه
نماهای پایانی ؛ آنچه جنگ از خود بر جا میگذارد

 

کارگردانی یا جلوه های ویژه؟

بیایید با حقیقت روبه رو شویم . جلوه های ویژه ی کامپیوتری همه چیز را راحت تر ، کم هزینه تر ، سریعتر و بهتر میکنند ! با استفاده از این تکنولوژی میتوان فیلمبرداری ۲ ماهه را ظرف چند هفته به انمام رساند و خطرات ممکن را به حداقل کاهش داد . در سینمای امروز ، جلوه های ویژه میدانی وقتی ارزشمند هستند که در خدمت جلوه های ویژه کامپیوتری باشند ؛ برخلاف این که اغلب از تنگه ابوقریب به عنوان جلوه های ویژه ی موفق یاد میشود من این حجم از جلوه های میدانی و پر هزینه را نقطه ضعف فیلم میدانم .

 

منتظر هستیم…

تنگه ابوقریب آنقدر فیلم قابل تاملی است که نیازی به توضیح بیش از حد ندارد ؛ اما ملکان و توکلی ثابت کردند میدانند چطور می‌شود در سینمای ایران فیلم موفق ساخت . ما هم اکنون منتظر فیلم جهان پهلوان از این تیم سینمایی هستیم.

 

 

امتیاز فیلم " تنگه ی ابوقریب"
۸
میانگین امتیازات: ۸
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • گیشه
  • نقد
  • نقد فیلم تنگه ابوقریب | آنچه جنگ از خود بر جا می‌گذارد!