چگونه فیلمنامه بنویسیم ؟ (۵) / آغاز نگارش

در قسمت پنجم از مجموعه مقالات ” چطور فیلمنامه بنویسیم ؟” به شروع فرآیند نگارش میپردازیم ؛ اگر تا به حال مجموعه ی مقالات ما را مطالعه نکرده اید حتما به بخش مقالات دژم مراجعه کنید . همچنین در پایان این مقاله، لینک دانلود فیلمنامه ی ترمیناتور نوشته ی جیمز کامرون را قرار داده‌ایم .

آغاز و پایان

اگر قصد نوشتن یک فیلمنامه را دارید حتما ایده ای هم برای آغازش پیدا کردید؛ اینکه ماجرای دراماتیک شما چیست و چگونه میخواهید آغازش کنید تا حد زیادی به ایده ی اولیه ی شما باز میگردد ؛ میخواهم قبل از اینکه بحث شروع نگارش را آغاز کنم درمورد پایان بندی و رابطه ی آن با آغاز فیلمنامه بدانید ؛ یک بار دیگر به ساختار فیلمنامه که در قسمت دوم بررسیش کردیم  نگاه کنید ؛ شروع ، میان و پایان.

خیلی ها در شروع کار فکر میکنند فیلم را باید از دید مخاطب دید و نوشت برای همین پایان بندی را در مرحله ی آخر کار قرار میدهند! یا گروهی دیگر فکر میکنند ایده ی اولیه من هنوز پایان مشخصی ندارد و وقتی نگارش پرده ی دوم تمام شد راهی برای پایان بندیش پیدا میکنم!

همه ی این روش ها غلط است ؛ پس از اینکه  درون مایه ،شخصیت و  آغاز ماجرایتان را پیدا کردید باید به پایان فکر کنید ! تمام فیلمهایی که پایان بندی مطمئنی دارند از این روش استفاده کردند ؛ اگر ایده ای برای شروع یک ماجرا دارید پس حتما باید پایانش را مشخص کنید ؛ حتی فیلمهایی که پایان باز دارند هم گره اصلی داستانشان را قبل از بالا آمدن تیتراژ را باز میکنند. اگر این کار را انجام ندهید تماشاگر احساس میکند فیلم هنوز تمام نشده.

 

علت توقیف خانه پدری چیست ؟ | آخرین صحبت‌ها از اکران خانه پدری
ادامه
جنگ ستارگان
فیلمی با پایان بندی مطمئن

 

دو چرخ دنده ی بزرگ

فیلمنامه
آغاز،پایان!

 

اگر فیلمنامه ی شما یک ماشین مکانیکی باشد ؛ دو چرخ دنده ی بزرگ دارد که توسط یک تسمه به هم متصل شدند . این چرخ دنده ها آغاز و پایان هستد ؛ هر قطعه ای  که قصد دارید در فیلمنامه بگنجانید در بین این دو چرخ دنده جا میگیرد. پس اول باید چرخ دنده های بزرگتان را خلق کنید و بعد سراغ باقی قطعات بروید.

حواستان به تسمه باشد ؛ در واقع تسمه همان رشته ی نامرئی است که اجازه نمیدهد شما از چارچوب داستان خارج شوید و از همه مهم تر ؛ آغاز را به پایان وصل میکند.

میدانم که الان فکر میکنید این روش جلوی خلاقیتتان را میگیرد و یا فیلمنامه تان را تکراری میکند اما برای خوب نوشتن باید اصول داشت بعدها فرصت میکنید ساختار خودتان را بسازید. 

 

ده صفحه ی لعنتی !

تا به اینجا با نیازهای فرآیند فیلمنامه نویسی به طور مختصر آشنا شدید از این به بعد سعی کنید مراحل را به دقت و با جزییات دنبال کنید .

در ده صفحه ی آغازین فیلمنامه که همان ده دقیقه ی آغازین فیلم است فرصت دارید نظر خواننده فیلمنامه و تماشاگر فیلم را جلب کنید ؛ در این ده دقیقه باید شخصیت اصلی ، فضایی که داستان فیلم در آن اتفاق میفتد و نیاز شخصیت (هدف شخصیت) را مشخص کنید و همه ی این کارها را به دراماتیک ترین شکل ممکن انجام دهید؛ پیشنهاد میکنم اول فضا و شخصیت و سپس به سراغ هدف بروید البته این ترتیب مشخصی نیست ولی بهتر جواب میدهد . 

بعضی فیلمنامه ها در ده صفحه ی  آغازین با ضرباهنگی بالا ، حجم زیادی از داستان را ارائه میکنند و  وقتی ده صفحه تمام شد وارد یک خلا داستانی میشوند که خط داستان اصلی  فیلمنامه را با ضرباهنگی پایین ارائه میدهد یا از بار دراماتیک کاسته میشود یا به بیان دیگر پس از ۱۰ صفحه فیلمنامه دچار افت میشود.

نگران این موضوع نباشید ؛ حتی فیلمنامه ی فیلم های بزرگ هم این مشکل را دارند ولی با تمرین و کسب تجربه  این افت ضرباهنگ نامحسوس میشود ؛ اگرچه کارگردانان با تجربه اجازه ی افت به فیلم نمیدهند.

درام پردازی را فراموش نکنید ؛ در تمام مدت نگارش باید به این موضوع دقت کنید که چگونه میخواهید چیزی که در ذهنتان است را نشان دهید ؛ ارزش واقعی یکه فیلمنامه به کیفیت درام پردازیش است ؛ برای مثال میخواهید شخصیتتان را انسانی متظاهر معرفی کنید چگونه این کار را میکنید؟ برای مثال شخصیت شما وقتی میخواهد در جمع سیگار بکشد از سیگارهای گران قیمت و در تنهاییش سیگارهای ارزان روشن میکند ؛ این یعنی درام پردازی کردن ؛ به جای جمله ی شخصیت اصلی یک انسان متظاهر است از یک تصویر استفاده کنید !

دانلود فیلمنامه

حتما فیلمنامه ها را با زبان انگلیسی مطالعه کنید ؛ به ده صفحه ی آغازی فیلمنامه دقت کنید که چطور شخصیت ، فرضیه و نیاز دراماتیک را مطرح می کند.

 

ترمیناتور: سرنوشت تاریک | نام رسمی بازسازی فیلم ترمیناتور مشخص شد
ادامه
ترمیناتور فیلمنامه
از اینجا دانلود کنید

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *