چطور فیلمنامه بنویسیم ؟ (۲) / ساختار فیلمنامه

در مقاله ی هفته ی پیش مقدمه ای بر فیلمنامه نویسی و ماهیت آن ارائه کردیم در این مقاله قصد داریم باهم ساختار و الگوی فیلمنامه را بررسی کنیم همراه ما باشید ؛

ساختار فیلم نامه

 

برای خلق هر چیز به یک الگو و ساختار نیاز دارید ؛ مثلا برای ساخت یک کلاه باید بدانید میخواهید چیزی بسازید که مهم ترین الگوی آن پوشاندن سر است ؛ اما این الگو در مقابل خلاقیت شما قرار ندارد بلکه  آنرا ممکن میکند ؛ اینکه کلاه چه رنگی داشته باشد ؟ ، آیا تمام قسمت سر را بپوشاند؟ مناسب روز آفتابی باشد یا بارانی؟ و… همه ی این سوالات (فرصت ها) از الگویی منشا میگیرد که آنرا پذیرفته اید ؛ میخواهید چیزی بسازید که سر را بپوشاند!

درمورد فیلمنامه هم این تعریف حاکم است . شما به دنبال خلق داستانی نمایشی هستید.

 

چرا باید خود را به یک ساختار محدود کنیم؟

اصل ماجرا همین است ؛ شما باید خودتان را محدود کنید تا امکان خلق پیدا کنید. اگر کسی به شما بگوید: بنویس! حتما یا از او سوال میکنید که چه چیزی بنویسم؟ یا خودتان جوابی برایش پیدا میکنید! متن ادبی؟ داستان؟ دل نوشته ؟یا شعر؟ جواب هرکدام که باشد شما خودتان را به الگوی نوشتار همان فرم محدود کردید!

البته میتوانید ساختار جدیدی برای خودتان خلق کنید اما تا آن موقع باید از الگوها و ساختارهای قدیمی استفاده کنید! 

 

این شما و این ساختار سید فیلد !!!

سید فیلد برای نگارش فیلمنامه ساختار سه پرده ای را پیشنهاد میکند ؛ او فیلمنامه را به سه قسمت شروع ، میان و پایان دسته بندی میکند و هر قسمت  با الگوی ثابت مختص به خودش پر میکند ، فیلد فیلمها را ۱۲۰ دقیقه ای در نظر میگیرد به این صورت که هرصفحه فیلمنامه معادل یک دقیقه است ؛ میتوانید این ساختار را در تصویر زیر ببینید.

 

قهرمانی ساده‌دل از جنس خودمان | معرفی فیلم و کمیک کیک اس
ادامه
الگوی فیلمنامه
الگوی سه پرده ای سید فیلد

 

برای بررسی این ساختار از فیلم لوگان استفاده کردیم ؛ لینک دانلود فیلمنامه ی این فیلم را در مقاله ی هفته ی قبل وجود دارد میتوانید آنرا دانلود کنید ؛

 

فیلم لوگان
پوستر لوگان

آغاز:

طبق این الگو فیلمنامه نویس باید بتواند در ۳۰ صفحه اول شخصیتها ، ایده درگیرکننده فیلم (فرضیه ی دراماتیک) را معرفی کند و مخاطب را در اتمسفر فیلم قرار دهد این اتفاق در ۱۰ صفحه ی اول باید به اوجش برسد برای مثال در فیلم لوگان در ۱۰دقیقه آغازین شما متوجه شرایط سخت لوگان و باقیمانده ی جهش یافته ها میشوید و تا پایان ۳۰ دقیقه با باز شدن پای لورا به داستان ایده ی درگیرکننده فیلم یا همان فرضیه دراماتیک را دریافت میکنید.

 

تقابل

پرده ی دوم به نام تقابل از صفحه ی ۳۰ تا ۶۰ آغاز میشود در این پرده قهرمان داستان با موانع خود که جلوی رفع نیاز دراماتیکش را گرفته مواجه میشود ؛ برای مثال در لوگان ، جکمن با نیروهای پیرس که میخواهند مانع رسیدن لورا به مرز مکزیک شوند مواجه میشود ؛ نیاز دراماتیک همان خواست شخصیت اصلی است.

 

گره گشایی

پس از پایان پرده ی دوم که حدودا در صفحه ی ۹۰ اتفاق میفتد ، وارد گره گشایی میشوید ، دقت کنید که گره گشایی با پایان بندی متفاوت است ؛ پایان بندی آخرین سکانس از فیلم است ولی گره گشایی مشکل داستان را حل میکند در لوگان وقتی لوگان متوجه میشود که باید به جهش یافته های جوان در فرار از مرز مکزیک کمک کند کشمکش درونی اش به اتمام میرسد و گره داستان باز میشود اما فیلم همچنان ادامه دارد و با پایان بندی مرگ لوگان به اتمام میرسد.

 

چطور فیلمنامه بنویسیم ؟ (6) / سکانس ها و نقاط عطف فیلمنامه
ادامه

نقاط عطف

در بین پرده ها دو نقطه عطف وجود دارد که مسیراصلی داستان را عوض میکند ؛ در لوگان با مرگ گابریلا و پیداشدن لورا در ماشین لوگان مسیر داستان به درگیری لوگان با نیروهای پیرس تغییر میابد و در نقطه عطف دوم با مرگ جیمز و مجروح شدن لوگان ،  با وجود مخالفت او  مجبور میشود حرکت به سمت مکزیک را ادامه دهد.

 

آیا همه ی فیلمنامه ها در این ساختار میگنجند؟

 

امتحان کنید!هر وقت فیلمی تماشا میکنید سعی کنید آنرا در این قالب بگنجانید ، اگر ایده های جدیدی به ذهنتان زد و یا جایی دیدید ازآن استفاده کنید ؛ نشنیده بگیرید! اما هر فیلمی که آغاز و پایان دارد در این ساختار میگنجد.

 

دانلود فیلم نامه

 

سعی کنید حتما فیلمنامه هایی که در سایت قرار میدهیم را با زبان اصلیش مطالعه کنید؛

 

فیلمنامه شکل آّب
فیلمنامه ی شکل آب را از اینجا دانلود کنید

 

 

 

در مقاله ی بعدی به یافتن موضوع برای فیلمنامه میپردازیم .

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *