نقد فیلم شعله ور | سوزان تر از همیشه

شعله ور دنباله ی معنوی فیلمهای روانشناسانه ی حمید نعمت الله است که بعد از رگ خواب وارد فاز جدیدی شدند ؛ متاسفانه شعله ور قدمی رو به جلو نیست اما هنوز در سینمای ایران فیلمی ارزشمند به حساب می آید . در ادامه با نقد فیلم شعله ور همراه ما باشید ؛

نعمت الله بزرگ

حدوداً  ۷ سال پیش سریالی از شبکه ی سه تلویزیون صدا و سیما به نام  “وضغیت سفید” پخش شد و استانداردهای جدیدی را برای ساخت یک مجموعه ی تلوزیونی را به مخاطبانش نشان داد ؛ چیزی که نعمت الله آن زمان برای تلوزیون ساخته بود ، در سینمای ایران هم به ندرت یافت میشد ؛ درامی روانشناسانه ، با حفظ اصالت ایرانی و مانند شخصیت اصلیش در سن بلوغ پر تب و تاب !

 

وضعیت سفید
بدون شک سریال تلویزیونی وضعیت سفید ، تا به اینجا ، بهترین سریال تلوزیونی دهه‌ی ۹۰ است !

 

پس از آن نعمت الله به سینما بازگشت تا مسیرش را آنجا ادامه دهد و اینبار برای اثر جدیدش ، نام ” آرایش غلیظ ” را برگزید ؛ که باید گفت نتیجه آنچه که می‌باید می‌شد ، نشد . این فیلم آنقدر ضعیف بود که تماشای دوباره اش تقریبا غیرممکن به نظر میرسد و تنها نقطه ی ارزشمند آن ، موسیقی متن جذابش بود ؛ اما حتی ماهرترین تیراندازان هم به یک فرصت برای قلق گیری نیاز دارند !

 

آرایش غلیظ
فیلم آرایش غلیظ را می‌توان یک “قلق گیری” خطاب کرد !

 

نعمت الله پس از ۲ سال با فیلمی بازگشت که همه را شگفت زده کرد . ” رگ خواب ” چیزی نبود که بعد از ” آرایش غلیظ “ساخته شود ؛ اگر آرایش غلیظ فیلم اول یک کارگردان معمولی می‌بود ، برای رسیدن به کیفیت ” رگ خواب ” باید حداقل ۱۰ فیلم دیگر می‌ساخت ! اما حمید نعمت الله نه یک فیلمساز بی تجربه بود و نه یک کارگردان معمولی .

 

شعله ورتر از قبل

فیلم شعله ور به راحتی میتوانست بهترین فیلم سینمای ایران شود ! این فیلم از نظر درون مایه هم ردیف فیلمهای موفق مارتین اسکورسیزی مانند گاو خشمگین و فیلم کوتاه داستان های نیویورکی قرار میگیرد و اگر کمی بیشتر تمرکز روی درون مایه بیشتر میشد ، نتیجه اعجاب انگیز میبود ؛ اما شعله ور دوست دارد خارج از داستان فیلم هم تماشایی باشد ، میخواهد ریتم فیلم را حفظ کند و در عین حال حوصله ی تماشاچی بی حوصله ی امروزی هم سر نرود و متاسفانه از اینجا مانده و از آنجا رانده میشود.

 

شعله‌ور بالاخره به سینما می‌آید
ادامه
نقد فیلم شعله ور
فیلم شعله ور میتوانست بهترین باشد ؛ اما از اینجا مانده و از آنجا رانده شد !

 

بشکه ی باروت

فرید مردی که به خاطر اعتیاد به تریاک از همسرش طلاق گرفته و پسری نوجوان به نام نوید دارد . فرید تریاک را ترک کرده با مادرش زندگی میکند ؛ اما هنوز امیدوار است بتواند یه زندگی با همسر سابقش بازگردد . اما مشکلی بزرگتر از تریاک در زندگی فرید وجود دارد ؛ چیزی نابود کننده تر از تریاک که هرچیزی اطراف او را میسوزاند . فرید از کارش اخراج میشود ، به زاهدان میرود تا زندگی جدیدی راه بیندازد . در همین حین ، مادر فرید ، نوید را پیش او می‌فرستد تا … .

 

نقد فیلم شعله ور
فرید (تازه از خواب بیدار شده!)

 

فرید مانند یک بشکه ی باروت است که بحران چهل سالگی او را شعله ور کرده است . پیش از این نیز همه چیز اطراف او میسوخته ؛ اما با کبریت اعتیاد ! حال اما داستان فرق میکند . او با تاریکی های درونی اش دست و پنجه نرم میکند ؛ چیزی که (در فیلم اشاره نشده ؛ اما به عقیده من) اعتیاد را به جان او انداخته . فرید برای ناکامی هایش ، برای احساس بدبختیش و برای هر چیز منفی که اطرافش است ، دیگران را مقصر میداند ؛ وقتی هواپیمای اسباب بازی نوید را برای پرواز به باند میبرد ، هواپیما با مشکل فنی مواجه میشود . اما فرید مسئول باند را به خاطر نقض فنی هواپیمایی که خودش طراحی کرده مقصر میداند !

 

چرا باید شعله ور را ببینیم ؟

شعله ور یک فیلم اجتماعی واقعی است ! ۹۰ درصد فیلمهایی به اسم اجتماعی در سینمای ایران اکران میشوند یا درمورد یک جامعه خیالی با معضلات خیالی هستند یا اصلاً درمورد جوامع انسانی نیستند ؛ اما شعله ور کاملاً در مورد ماست ؛ جامعه ی آموزشی ما که تبدیل به یک کارخانه ی تولید شخصیت هایی مانند فریدِ داستان شعله ور شده است ، شخصیت هایی که اعتماد بیش از حدی به خودشان و زحمت نکشیده شان دارند و پیروزی اتفاقی را میوه ی لیاقت خود میدانند و وقتی شکست میخورند ، به جای پذیرش ، به دنبال دیوار کوتاهی میگردند تا از تلاش بیشتر سر باز زنند .

 

نقد فیلم آن سوی ابرها
ادامه
شعله ور
چه کسی میخواهد بدون هزینه دادن قهرمان باشد؟ همه.

 

سالها پیش در آمریکا ، مافیا موضوع اصلی فیلمهای سینما و تیتر یک خبرها شده بود ؛ انسان هایی نامرئی که قوانینی برایشان وجود ندارد و هر وقت بخواهند موفق میشوند . میدانم مافیا افسانه نبود ؛ اما دست مایه ای شده بود تا جامعه آمریکا وارد فاز ناامیدی شوند . حال کشور ما نیز دچار همین بحران فکری شده است ؛ مفاهیمی مثل ” آقا زاده” و “زد و بند” و … شاید افسانه نباشند ؛ اما دلیل نمی شود که زمین رقابت را ترک کنیم .

هم نوا با زابل

سهراب پورناظری همچنان در موسیقی متن فیلم های نعمت الله میدرخشد ؛ موسیقی متن شعله ور کاملاً با سبک بصری آن هم خوانی دارد و دقیقاً همانجایی که می باید حضور دارد و همانجایی که می باید نیست . اوج موسیقی فیلم که تیتراژ پایانی است ، آوازی با صدای همایون شجریان در فصای موسیقی بلوچی میشنوید که شگفت زده تان میکند . ( می‌توانید دموی این قطعه را در انتهای مطلب دانلود کنید )

 

تلفیق موسیقی محلی سیستان و بلوچستان ، گیتار برقی ، آواز ایرانی شجریان و تنظیم پورناظری باعث شده که انتهای فیلم به معنای واقعی کلمه “باشکوه” شود .

 

سوزان 

شعله ور گرچه از رگ خواب موفق تر نیست اما هنوز هم میتواند جزو برترین فیلمهای نعمت الله قرار بگیرد . نمیدانم حمید نعمت الله برای فیلم بعدیش سراغ چه موضوعی رود ؛ اما مشتاقانه آثارش را دنبال میکنم ؛ شعله ور اعتماد مرا به نعمت‌الله و آثارش جلب کرد .  

 

شعله ور

 

   

 

 

امتیاز فیلم " شعله ور "
۷
میانگین امتیازات: ۷
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *