چگونه فیلم را تدوین کنیم؟ | چیزهای بدردنخور و بدردبخور!

در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش تدوین فیلم میخواهیم شما را به شما قدرت تشخیص این را بدهیم تا بفهمید کدام نما بدرد بخور و کدام نما به درد نخور است ؛ در ادامه با دژم همراه باشید تا با مفاهیمی همچون فوکوس در تدوین ، کیفیت صدا در تدوین ، نور دهی و دمای رنگ و همچنین قاب بندی و ترکیب بندی بیشتر آشنا شویم ؛

آموزش تدوین فیلم : قدرت تشخیص !

وقتی تیم تولید ، فوتیج را در اختیار شما میگذارد ، راهی جز پذیرفتن آن ندارید ؛ اما بعد از اینکه نماها را مرتب سازی کردید . حالا زمان انتخاب شما رسیده ؛ کدام نما را میخواهید ؟ کدام نما به نظرتان اضافی می آید ؟ جدا از حس های زیبایی شناسی که با زندگی در میان جامعه مخاطب و تماشای فیلمهای مختلف بدست می آید ، یک سری اصول (تقریبا) فنی برای بررسی اینکه یک نما در تدوین فیلم چقدر به کارتان می آید وجود دارد ؛

 

 

۱- فوکوس در تدوین ( فوکوس بد )

اولین مورد را هیچ رقمه نمی توانید بیخیال شوید ! کار تنظیم فوکوس یک نما به عهده ی فیلم بردار است و معمولا درست انجام میشود ؛ اما اگر بر حسب اتفاق یک جایی از تصویر اشتباها به خاطر سرعت تغییر فاصله کانونی عدسی مات (بلر) شد ، دیگر نمیشود کارش کرد ؛ باید آن نما را کنار بگذارید اما دور نریزید ! بعدا با آن کار داریم .

 

تاریخ اکران فیلم‌های ابرقهرمانی تا سال ۲۰۱۹ / کدامیک مورد انتظارترین است ؟!
ادامه

 

فوکوس در تدوین فیلم
دقت کنید که نوع فوکوس در تدوین را رعایت کنید و دور نماهایی که فوکوس درست ندارند یا تصاویر بلری خلق کرده اند را خط بکشید !

 

 

۲- کیفیت صدا در تدوین فیلم

ممکن است در یک نمای کاربردی کیفیت صدا آنقدر پایین باشد که نتوانید تحمل کنید ؛ خب … برخلاف فوکوس بد ، این مورد در تدوین فیلم قابل ترمیم است ؛ با استفاده از نرم افزارهای مختلف میتوانید صدا را اصلاح ، جایگزین یا حتی حذف کنید ؛ اگر هم نما آنقدر ناب بود که حتی فکر کنار گذاشتنش هم احمقانه به نظر رسید ، در نماهایی که کنار گذاشته اید یا نماهای دیگر دنبال چیزی برای جایگزینی بگردید ! ( می بینید ؟ به این خاطر میگویم نماها را دور نریزید . )

 

 

کیفیت صدا در تدوین
کیفیت صدا در تدوین فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ در کل ، تنظیم صدا در هر اثری که ویژگیهای صوتی دارد اهمیت بالایی دارد ؛ شما همانقدر که میبینید ، میشنوید .

 

 

۳- نور دهی و دمای رنگ

این مورد آنقدرها هم مشکل ساز نیست ؛ دیگر با نرم افزارهای تدوین فیلم هم میتوانید اصلاح رنگ کنید ؛ اما شرایطی هم وجود دارد که نشود کاری کرد ؛ برای مثال نورپردازی قسمتی از ویدیو آنقدر افتضاح است که هیچ جوره امکان تنظیم رنگ ندارد ! اما باز نگران نباشید ؛ جلوه های ویژه برای کمک به شما ساخته شدند !

 

 

نور دهی و دمای رنگ
تاثیر نور دهی و دمای رنگ در تدوین را ببینید ؛ کمی جلوه‌ی ویژه اضافه کنید و … تمام !

 

 

۴- قاب بندی و ترکیب بندی

در نرم افزارهای تدوین فیلم اغلب گزینه ای برای مشخص کردن بخش های امن و ناامن یک ویدیو دارد ؛ مثلا اگر فیلم شما قرار است در سینما نمایش داده شود ، باید متناسب با اندازه ی نمایشگر خروجی گرفته شود ؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و نمایشگرها اصلاح برای نسخه ی سینمایی آنقدرها هم سخت نیست . مخصوصا که فیلمها با نسبت ۱۶ به ۹ HD فیلم برداری میشوند و دست شما را برای برش باز میگذارند ؛ اما مشکل استاندارد تلویزیون هاست که بخشی از تصویر را از بین میبرد که این هم پس مدتی حل میشود . ولی تا آن موقع ، باید ویدیوهایتان را پن و اسکن کنید یا یک نسخه با اندازه ی استاندارد تلویزیون تهیه کنید !

 

چند قانون ساده در فیلمسازی | قانون ۱۸۰ درجه ، قانون ۳۰ درجه و جهت پرده
ادامه

 

قاب بندی و ترکیب بندی
قاب بندی و ترکیب بندی در تدوین نیز با توجه به پلتفرم هدفتان اهمیت بسیاری دارد .

 

 

ادامه این مطلب را هفته آینده در دژم بخوانید …

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *