چگونه فیلم را تدوین کنیم ؟ (۱۰) | چند روش کار پیشنهادی

در دهمین قسمت از مجموعه مقالات آموزش تدوین قصد داریم نکات و روشهایی پیشنهادی برای تدوین موفق معرفی کنیم ؛ از رعایت اندازه‌ی هد روم ها بگیرید تا قرار دادن صحیح نماها در تدوین ؛ در ادامه با قسمت دهم مجموعه مقالات چگونه فیلم را تدوین کنیم با ما همراه باشید :

 

چگونه فیلم را تدوین کنیم | هد روم ، نماها در تدوین

 

همانطور که قبلا گفتیم ، قوانین در هنر ( و البته هر جای دیگری ) برای نقض شدن درست میشوند ؛ اما بدون درک این قوانین و آشنایی با فلسفه ی هر کدام هم نمیتوانید یک هنرمند تمام عیار شوید ؛ به همین خاطر است که در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش تدوین ( چگونه فیلم را تدوین کنیم ) ، به جای قوانین ، از روش های پیشنهادی استفاده کردیم :

 

اشتباه نکنید !

این مقاله در مورد روش کار کلی تدوین نیست ؛ پیشتر مفصل در مورد مراحل انجام تدوین یک ویدیو در اینجا صحبت کردیم ؛ منظور از روش های پیشنهادی نکاتی مهم و تقریبا نا نوشته ای است که در طی مراحل چیدن نماها در تدوین ، تدوینگر را از شکست احتمالی نجات می دهند :

 

Chris Evans در فیلم GreenLand با Neill Blomkamp همکاری می کند .
ادامه

 

۱- دو نما که هد روم متناسبی ندارند به هم برش نزنید ؛

هد روم بخش بالای سر سوژه تا انتهای کادر است که باید میزان ثابت و صحیحی داشته باشد اما چرا نباید هد روم برای دو نما متناسب باشد ؟ فرض کنید در حال تدوین صحنه ی گفت و گویی دو نفره هستید که از نماهای بسته و تک نفره تشکیل شده میزان هد روم به نظر برابر میرسد اما در یک نما هد روم یکی از شخصیتها بیشتر میشود. در این حالت اگر از نمایی به این نما برش بزنید احساس میشود قد شخصیتی که هد روم نمایش افزایش یافته کوتاه شده و اگر هد روم کم شود برعکس. پس در برش زدن ها بازبینی انجام دهید تا این مشکل پیش نیاید اما اگر چیزی در نما خیلی خاص بود که نمیتوانستید بیخیالش بشوید میتوانید در نرم افزارهای جلوه ی ویژه با رعایت نکات و در صورت امکان به هد روم اضافه کنید .

 

 

۲- از نماهایی که اشیای کاذب در اطراف سوژه جلب توجه میکند استفاده نکنید !

در چیدن نماها در تدوین ، ممکن است نمایی داشته باشید که در آن تابلویی نئونی یا هر چیز دیگری بیشتر از شخصیت جلب توجه میکند ؛ حذف این اشیا واقعا سخت است زیرا هم روی نورپردازی صحنه تاثیر دارند و هم آثارشان در مرحله اصلاح رنگ قابل جبران نیست . با این حال اگر امکان داشت ، میتوانید با مات کردن پس زمینه ( تا حدی که میدان دید را محدود نکند ) مشکل را رفع کنید اما ترجیحا از این نماها استفاده نکنید .

 

تحلیل : دلیل کنسل شدن ایرون فیست و لوک کیج چیست ؟
ادامه

۳- از نماهایی که بخشی از اعضای بدن افراد به صورت ناقص در کادر است خودداری کنید

این نماها حس ناموزون بودن را به مخاطب میدهند مگر اینکه قرار باشد دوربین پن ( حرکت افقی ) یا دالی ( حرکت عمودی ) کند ؛ در غیر اینصورت به صورت ناخواسته توجه را به چیزی جلب کردید که قرار نیست اطلاعات بیشتری درموردش ارائه بدهید .

 

 

ادامه دارد …

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *