چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | بدردنخور ها و به دردبخورها ۲

در قسمت قبل از ” چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ “  به سراغ متغیرهایی که یک نمای خوب را از یک نمای ضعیف جدا میکردند پرداختیم ؛ در این پست به شناسایی متغیرهای دیگری همچون زوایای منطبق ، خط چشم منطبق ، قوانین سینمایی و تداوم کنش میپردازیم ؛ همراه ما باشید :

 

چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ به درد بخورها و به درد نخورها :

 

زوایای منطبق

وقتی از صحنه های دو نفره مانند صحنه های گفتگو صحبت میکنیم رعایت زوایای منطبق یک اصل اساسی محسوب میشود ؛ شما در یک سمت دوربینی دارید که از شخص شماره ۱ و در سمت دیگر دوربینی که از شخص شماره ۲ فیلم برداری میکند ؛ نمایی که برای شخصیت شماره یک انتخاب میکنید باید شبیه به نمای شخصیت شماره ی ۲ باشد یا منطبق باشد . البته این یک اصل نیست ؛ ممکن است کارگردان از شما بخواهد دو نمایی که باهم منطبق نیستند را به هم برش بزنید ؛ در هنر قوانین درست و غلط نداریم !

 

چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ زوایای منطبق فراموش نشود
چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | اهمیت تطابق زاویه‌ی دید را در فیلمبرداری قانونی حس می‌کنید ؟ شاید شما نخواهید اینگونه باشد ؛ خب ، هنر قانون نمی‌شناسد !

 

خط چشم منطبق

وقتی دو شخصیت رو به روی هم قرار دارند و به هم نگاه میکنند باید در نماهای جداگانه شان خط چشم منطبق داشته باشند ؛ اگر خط چشم منطبق نباشد به نظر میرسد یک شخصیت بالاتر یا پایین تر را نگاه میکند ؛ سعی کنید تا جای ممکن خط چشم ها منطبق باشند ؛ بر پرده ی سینما همه چیز بزرگ تر و واضح تر به نظر میرسد پس حواستان را جمع کنید ؛

 

چگونه فیلم را تدوین کنیم؟ | چیزهای بدردنخور و بدردبخور!
ادامه
خط چشم منطبق
چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | از خوبای انطباق خط چشم !

 

قوانین سینمایی

قبول دارم که ممکن است اصول دست و پای شما را برای خیلی کارها ببندند اما همین اصول خلاقیت را ممکن میکنند ؛ به هر حال سینما هم اصول و قواعد خودش را دارد پس اگر فیلمی را برای سینما تدوین میکنید باید به آنها پایبند باشید ؛ چند قانون ساده را در یکی از مقالات برای شما نوشته ایم که میتوانید آنها را مطالعه کنید.

 

قوانین سینمایی
چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | تصویری از قانون ۱۸۰ درجه که در مقاله‌ی ذکر شده به آن اشاره کردیم

 

تداوم کنش

رعایت نکردن این مورد برای خیلی ها آزار دهنده است و گاها در فیلمهای پرفروش سینمای جهان هم به چشم میخورد؛ اگر در نمای قبل شخصیت شما در حال بالا بردن دستش است در نمای دوم هم باید ادامه مسیر حرکت دست را شاهد باشیم ؛ در غیر این صورت احساس میشود فیلم دچار پرش شده یا زمان کمی جلوتر یا عقب‌تر رفته است ؛ خلاصه حواستان را جمع کنید !

 

تداوم کنش
چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | نه تنها پرش احساس می‌شود ؛ بلکه با دقت به ساندویچ ، متوجه اشتباه بزرگتری نیز خواهید شد ! تداوم داشتن صحنه‌های یک فیلم بسیار مهم است .

 

اجرا

این مورد کار را پیچیده میکند ؛ در هنگام تدوین ممکن است از یک بازیگر اجرایی فوق العاده ببینید ولی یک حرکت ناهمگون در فیلم برداری یا صدابرداری کار را خراب کند ؛ در این مواقع باید تمام سواد سخت افزاری و نرم افزاری خود را به کار بگیرید تا بتوانید آن اجرای فوق العاده را حفظ کنید ؛ برای پیدا کردن ذهنیت درمورد عملکرد بازیگری تماشای تئاتر شدیدا توصیه میشود.

 

چطور فیلمنامه بنویسیم ؟ (6) / سکانس ها و نقاط عطف فیلمنامه
ادامه
اجرا
چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | با دانش و تمرین کافی متوجه می‌شوید که چطور می‌شود بازی خوب یک بازیگر را از چنگال اشتباهات فنی نجات داد !

 

و…

فهرست چیزهایی که باید در انتخاب نماها بررسی کنید بلند بالا است و روز به روز به آن افزوده میشود اما هر چقدر بیشتر تجربه کسب کنید اهمیت مطالعه را بیشتر درک میکنید پس نترسید و شروع به تدوین کنید تا جایی که به مطالعه نیاز پیدا کنید !

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *