چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ (۹) | روش های عمومی تدوین و نکات پیرامون آن

تا همین جا اطلاعات مفیدی از جمله آشنایی با تدوین ، انواع برش و انواع تدوین کسب کردیم ؛ اما هیچ کدام از اینها برای شما تجربه نمیشود ! پس بروید پشت کامپیوترتان بشینید ، نرم افزار تدوینتان را اجرا کنید و برای تمرین یک تیزر از فیلمی که اخیرا تماشا کردید بسازید . اما در این مقاله از چگونه فیلم تدوین کنیم ، میخواهیم به روشهای عمومی تدوین بپردازیم ؛ همراه ما باشید :

 

چگونه فیلم تدوین کنیم ؟ | روشهای عمومی تدوین

 

با صدا نجنگید

درست است که تهیه ی صدای خوب و با کیفیت از وظایف تدوینگر نیست اما باید بتواند از هر صدا متناسب با کیفیت و ساختارش استفاده کنند اغلب پیش می آید ؛ تدوینگران تازه کار از صدا میترسند و خیلی به جلوه های صوتی علاقه نشان نمیدهند اما باید این را بدانند که صدا به تصویر حجم میدهد ؛ مثلا اگر شخصیت شما سوار دوچرخه است شنیده شدن  صدای چرخ های دوچرخه در پس زمینه ویدیو را گیرا میکند پس سعی کنید اصول کار با صدا راهم یاد بگیرید.

 

چگونه فیلم تدوین کنیم | روشهای عمومی تدوین
چگونه فیلم تدوین کنیم | روشهای عمومی تدوین

 

اطلاعات جدید بدهید

مخاطب به ویدیو‌ی شما نگاه میکند ؛ در واقع چشم ،گوش و ذهن خود را برای دریافت اطلاعات جدید باز نگه میدارد ؛ میدانید کدام یک از این سه در اولویت است ؟ ذهن ! ممکن است شما یک خطا در برشتان انجام دهید یا ویدیوتان دچار پرش شود ؛ مخاطبی که برای اولین بار فیلمتان را میبیند احتمالا حتی آن قطعه ی کوچک که اشتباه تدوینگر است را به یاد نمی آورد. اما اگر اطلاعات جالبی در هر برش به مخاطب ندهید احتمال دارد کارتان با مخاطب به پایان ویدیو هم نرسد !

 

تحلیل : دلیل کنسل شدن ایرون فیست و لوک کیج چیست ؟
ادامه

مراقب مخاطب باشید ؛ حواسش حسابی جمع است …

 

به نما فرصت بدهید

هر نما مانند فیلم نامه آغاز وسط و پایان دارد اگر برنامه ی خاصی برای ترکیب این ساختار ندارید خیلی با آن بازی نکنید در غیر اینصورت نما یا نیمه جان میشود یا اصلا هویتش را از دست میدهد . البته این به این معنا نیست که یک نمای کسل کننده را آنقدر به مخاطب نشان دهید تا چشم و ذهنش را خسته کنید ؛ اما سعی کنید ساختار آغاز وسط و ِ را حفظ کنید. مدتی میان تهیه کنندگان هالیوود رواج داشت که هر نمای بیش از ۳ ثانیه برای یک موزیک ویدیو  خسته کننده است اما حقیقت این است  که استانداردهای یک صحنه ی رمانتیک با استانداردهای یک صحنه عاشقانه متفاوت است .

 

چگونه فیلم تدوین کنیم | روشهای عمومی تدوین
چگونه فیلم تدوین کنیم | روشهای عمومی تدوین

 

دلیلی محکم برای تدوین پبدا کنید

در مورد این موضوع قبلا مفصل صحبت کردیم ؛اینکه انگیزه‌تان برای تدوین یک صحنه چیست ؟ کاملا در ناخودآگاه مخاطب عام و خوداگاه منتقدین حس میشود پس اگر جوابی منطقی برای تدوین کردن ندارید دو حالت دارد یا به تجربه ی بیشتر نیاز دارید یا اصلا نیازی به تدوین نیست !

 

چگونه فیلم را تدوین کنیم ؟ | آموزش تدوین فیلم
ادامه
تام کابلا در حال تدوین فیلم ۴۷ رونین

 

 

هرچه ندیده تر بهتر

این پرسش که “آیا تدوین خوب دیده میشود (جلب توجه میکند)  یا خیر؟” سوالی جامع نیست و برای همین جواب دادن کمی پیچیده است ؛ در واقع شکل تدوین متناسب با هر ژانر انتخاب میشود اما اگر فرض کنیم که میخواهید بدون تجربه قبلی و صاحب سبک بودن و در نظر نداشتن طرحی موفق جواب بله است. معمولا به تدوینی ، تدوین موفق میگویند که هیچ اثری از تدوینگر در آن نباشد ؛ وقتی مخاطب درگیر ایده ی نما شود دوست ندارد چیزی مانع رابطه او با صدا و تصویر شود ؛ اصولا هر چیزی که مانع تبدیل شدن ویدیو به چیزی بیش از ویدیو بشود خطاست البته اگر شما اینکار را به بدترین شکل ممکن هم انجام دهید ذهنیت مخاطب عام به صورت کامل به هم نمی ریزد و به فیلم شما گوجه فرنگی پرتاب نمیکند اما در ناخودآگاهش حس میکند چیزی درمورد فیلم درست نیست.

 

در مقاله ی هفته بعد به روش کارهای پیشنهادی در تدوین اشاره میکنیم.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *