چگونه تدوین فیلم کنیم ؟ | انواع برش در تدوین

میدانید کار اصلی تدوینگر برش زدن است ؛ اما اینکه بدانید از کجا به کجا و کدام یک از انواع برش در تدوین تحت چه شرایطی باید استفاده کنید کار هر تدوینگری نیست با این حال در این پست میخواهیم انواع برش را به شما آموزش دهیم ؛

 

انواع برش در تدوین

با گسترش علم ، هنر و صنعت سینما و توسعه ی نرم  افزارهای تدوین انواع اقسام برش و امکانات دیگر در دسترس تدوینگران قرار گرفت اما همچنان میان همه‌ی آنها برش چهار گروه اصلی دارد ؛ برش معمولی ، دیزالو ،  وایپ و فید یا محو. هر چقدر هم که المانهای عجیب و غریب به برشها متصل کنند بالاخره در یکی از این چهار گروه جا میگیرند.

برش معمولی: از این برش بیشترین استفاده را خواهید داشت ؛ در واقع این برش اگر درست انجام شود نما را بدون هیچ مقدمه ای عوض میکند و جلب توجه کمی دارد.

دیزالو: محو شدن تدریجی یک نما در نمای جدید با مدت زمان معین که جلب توجه میکند و اغلب بار احساسی دارد.

 

نمونه دیزالو
دیزالو

 

وایپ:نمای اول از سمت راست یا چپ از کادر خارج میشود و جایش را به نمای دوم میدهد.

 

نمونه وایپ انواع برش در تدوین
وایپ

فید: ظهور یک تصویر از تاریکی و یا فرو رفتن آن در تاریکی  است.

 

نمونه فید چگونه تدوین فیلم کنیم
فید

 

اغلب این موضوع تجربی و برای هر کس متفاوت است اما اگر تازه کار هستید (که خب هستید) و میخواهید استاندارد را بدانید باید در هر برش به ۶ موضوع فکر کنید ؛ دقت کنید توجه به این ۶ مورد کاملا ضروری است و در تجربه ی شخصیتان به این موارد اضافه خواهید کرد ؛

۱- اطلاعات

قطعا وقتی از نمایی به نمای دیگر برش میزنید میخواهید اطلاعات جدیدی دهید ؛ دامنه ی این اطلاعات خیلی وسیع است از ظهور تصویر و آغاز فیلم تا عوض شدن صحنه یا نشان دادن قطعه ای گمشده در داستان و یا چیزی که بعدها متوجه‌اش میشوید تا تاریک شدن صحنه و پایان فیلم یا هر چیز دیگر. فقط باید به محتوای اطلاعات و … دقت کنید تا بتوانید نوع برش را متناسب با آن انتخاب کنید .

 

چگونه تدوین فیلم کنیم ؟ | انواع تدوین ویدیو : تدوین کنش و مفهوم
ادامه

۲-انگیزه

هدفتان از برش زدن چیست ؟ آیا کارتان با نمای قبلی تمام شده ؟ دقت کنید چیزی در آن نما جا نمانده باشد چون در آن صورت حس میشود نماها نیمه جان رها میشوند! گاهی ممکن است همان نما آنچه را میخواهید به شما بدهد و اصلا نیاز به برش نباشد مثلا وقتی میخواهید شخصیتی جانبی را معرفی کنید کافی است بدون مقدمه آنرا وارد کادر کنید و برش به نمای معرفی برای شخصیت فرعی ضروری نیست ! پس انگیزه هم در نوع برشتان موثر است.

۳-ترکیب بندی

درست است که شما قدرتی در تعیین عناصر موجود در ترکیب یک نما را ندارید اما میتوانید تصمیم بگیرید کدام نما را به کدام نما برش بزنید و اینکه چطور و با کدام نوع برش اینکار را انجام دهید دقت کنید اگر در ترکیب بندیتا قواعد سینمایی رعایت نشود به هیچ عنوان قابل بخشش نخواهد بود.

۴-صدا

صدا در هنگام برش واقعا حساس است و باید بسته به نوع برشی که انتخاب کرده اید تنظیم صدا را انجام دهید مثلا ممکن است در یک صحنه با برش به نمایی از همان صحنه صدای زمینه یا آمبیانس قطع شود این فاجعه است یا مثلاً در وایپ متناسب با  فضای ویدیوتان میتوانید نوعی صدای فانتزی برای تغییر صحنه استفاده کنید !

 

تحلیل تریلر دارک فینیکس | آیا به بهبود مردان اکس امیدی هست ؟
ادامه

صدا در تدوین و انواع برش

۵-زمان

مدت زمان برش را هم نوع برش  تعیین میکند ممکن است مانند برش ساده اصلا حق انتخاب نداشته باشید یا ممکن است مثل وایپ و فید و دیزالو بتوانید زمان تعیین کنید (نرم افزارها این امکان را به شما میدهند) اما در آنجا هم متناسب با انگیزه و اطلاعات نما باید زمان برش را تعیین کنید نه خیلی بی جهت در صحنه بمانید و نه خیلی سریع از یک صحنه بروید که مخاطب نتواند آنرا درک کند یعنی فرصت اندیشه ی کافی به تماشاچی بدهید .

۶- قواعد سینمایی

مهم نیست فیلم سینمایی تدوین میکنید یا موزیک ویدیو یا هر چیز دیگری اگر میخواهید تجسم فضایی به مخاطبتان بدهید باید قواعد سینمایی را رعایت کنید‌.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *