نقد فیلم همه میدانند | وقتی همه میدانند !

با نقد فیلم Everybody knows همراه ما هستید ؛ فیلم همه میدانند ، جدیدترین اثر اصغر فرهادی ، به طور غیر منتظره ای در این چند روزه اخیر منتشر شد ولی این بار خبری از شاهکار نیست ؛ در ادامه با نقد فیلم همه میدانند همراه مجله دژم باشید :

 

نقد فیلم همه میدانند ( جدیدترین اثر اصغر فرهادی ) | نقد فیلم Everybody Knows :

 

به طرز عجیبی نسخه ی خانگی همه میدانند پیش از اکران سراسری در جهان منتشر شد اما به نقل قول از روابط عمومی فیلم ، اینکار برای تماشای مخاطبان ایرانیش انجام شده همین ماجرا نتیجه میدهد اکران این فیلم در ایران عملا غیرممکن بوده؛ با این وجود ترجیح میدادم فیلم را در سینما تماشا کنم اما نشد.

 

نقد فیلم همه میدانند
نقد فیلم Everybody knows ، جدیدترین اثر اصغر فرهادی

 

ایرانی یا اسپانیایی ؟

فرهادی بارها در مصاحبه هایش تاکید کرده که تمرکز زیادی روی اسپانیایی بودن فیلم داشته و سعی کرده وقتی یک اسپانیایی فیلم را تماشا میکند متوجه نشود که کارگردان فیلم یک ایرانی است ؛ باید بگویم کاملا در این کار موفق شده و فیلم کاملا اسپانیایی از آب درآمده اما درمورد فیلمنامه اینطور نیست ؛ درون مایه ، ارزش های داستانی و روح ایرانی تماما در فیلمنامه ی همه میدانند حس میشود البته که این نقطه ضعف محسوب نمیشود تا جایی که تجربه ی تماشای این فیلم را برای یک ایرانی بسیار لذت بخش تر کرده البته گاها ایده های داستانی آنقدر ساده و به طرز عجیبی تصادفی هستند که شک میکنید آخرین فیلمنامه ی فرهادی این باشد !

 

تیزر انگلیسی همه میدانند ( آخرین ساخته اصغر فرهادی ) منتشر شد
ادامه
نقد فیلم همه میدانند ، جدیدترین اثر اصغر فرهادی
نقد فیلم همه میدانند ، جدیدترین اثر اصغر فرهادی

 

چرا منتقدین همه میدانند را دوست نداشتند ؟

جواب ساده است ؛ آنها فرهادی را در قالب یک عملکرد بررسی میکنند نه یک فیلم ؛ در واقع همه میدانند یک درام شاهکار است اما به عنوان جدیدترین فیلم اصغر فرهادی ، کسی که جدایی نادر از سیمین و درباره ی الی و فروشنده و صد البته چهارشنبه سوری را ساخته ، دستاورد خاصی محسوب نمیشود. همه میدانند از لحاظ خلق شخصیت ، ساختار داستانی ، حجم درام و خیلی چیزهای دیگر ممتاز است اما چیز جدیدی نیست! فیلم با ضرباهنگ درباره ی الی ، ایده ی داستانی جدیدی را دنبال میکند و پس از کشمکش هایی ، با سبک چهارشنبه سوری به نقطه عطف پایانی مشابه فروشنده میرسد و برخلاف آنچه که به نظر میرسد ، با پایانی بازتر از همه ی فیلم های فرهادی تمام میشود. در اینکه فرهادی استاد بازی با ساختار درام و داستان است شکی نیست اما باید بستر داستان فیلم هایش را تغییر دهد .

 

البته اینکه سوزن آثار فرهادی روی این بستر دراماتیک گیر کرده بی ربط به فراگیر بودن ماهیت فیلم هایی که فیلمسازان ایرانی به اسم ژانر اجتماعی میسازند و مخاطبین سینمای ایران هم دائم میپذیرند نیست .

 

اکران فیلم جدید فرهادی در ایران ممکن نیست؟ | سخنان جدید اصغر فرهادی
ادامه

 

 

 

نمره‌ی نهایی فیلم همه میدانند
نمره‌ی دژم
۸
میانگین امتیازات: ۸
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *