نقد فیلم لاتاری

سومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان “لاتاری”، کارنامه ی او را تغییر میدهد. او از ساخت فیلمهای روایی جنگی و جنایی تاریخ معاصر به نوعی فیلم سازی روی آورده که هنوز دقیقا مشخص نیست چیست!!! البته ساخت چنین فیلمی برای شرایط کنونی سینما ایران قدمی رو به جلو محسوب میشود اما برای مهدویان پیشرفت نیست. در ادامه با نقد “لاتاری” همراه ما باشید؛ 

 لاتاری چه میکند؟

“ایستاده در غبار” و “ماجرای نیمروز” هر دو از نمونه های بسیار خوب فیلمسازی کارگردانان جوان سینمای ایران هستند و وجودشان در کارنامه ی هر هنرمندی باعث افتخار است اما داستان “لاتاری” متفاوت است . “لاتاری” یک  فیلم فاخر در ژانر   درام /جنایی نیست،کارکردش متفاوت است کار این فیلم و فیلمهای دیگری مثل “به وقت شام” “بالا بردن ظرفیت مخاطب برای پذیرش قهرمان “، “فهماندن این که سینما همیشه کلاس اخلاق نیست” و “اینکه قهرمان فیلم حتما نباید منبع الهام باشد”برای مخاطب عام است. البته در سینمای ایران همیشه این دست فیلم ها وجود داشته اند اما اغلب با استقبال مخاطب عام مواجه نمیشدند.

به هرحال “لاتاری” در شرایط کنونی، فیلمی محترم است ولی در ادامه ما به این فیلم از زوایای فنی و هنری نگاه میکنیم.

عشق و انتقام

شروع داستان فیلم از رابطه ی عاشقانه ی میان امیرعلی ( با بازی ساعد سهیلی) و نوشین(با بازی زیبا کرمعلی) ، دو جوانی که شرایط ازدواج ندارند است ، در ادامه نوشین با توجه به شرایط سخت خانواده اش برای کار به دبی سفر میکند و امیرعلی را از خود بی خبر نگه میدارد تا اینکه خبر میرسد نوشین خودکشی کرده . امیرعلی  پس از شنیدن این خبر به همراه مربی اش موسی (با بازی هادی حجازی فر) عازم دبی میشود تا از اتفاقی که برای نوشین افتاده مطلع شود…

 

نقد فیلم بازیکن شماره یک آماده
ادامه

لاتاری فیلم نامه ی خیلی خوبی دارد ،پیرنگ داستان و نقاط عطفش کاملا برای مخاطب تنظیم شده .دیالوگ نویسی  و رفتارسازی، بسیار خوب با شخصیت پردازی هماهنگ شده تا آنجا که خیلی کم از نقشها رفتار و گفتار خارج از شخصیت میبینیم.  اگر پایان بندی فیلمنامه و ایرادات جزئی  را ندید بگیریم شاید با یکی از بهترین فیلم نامه های چندسال اخیر طرف باشیم اما متاسفانه اینطور نیست و پایان بندی بسیار ضعیف است.  عملکرد تمام بازیگران فیلم از نقش آفرینی ساعد سهیلی تا حضور کوتاه جواد عزتی بسیار خوب است و همگی شخصیت پردازی نقش هایشان را عمیقا درک کرده اند.

آن روی سکه

از سوی دیگری “لاتاری” پر از نقاط ضعف است ؛بزرگترین مشکل فیلم معلق بودن آن است، مهدویان بارها در مصاحبه هایش گفته که “من یک فیلم سازم نه یک جامعه شناس” .میتوان گفت تقریبا حق با او است او یک فیلم سینمایی ساخته و کتابی با موضوعیت مشکلات اجتماعی ننوشته اما رگه های اجتماعی هم فیلم اورا زمین گیر کرده و هم این گفته اورا زیر سوال میبرد برای مثال در سکانسی که نیما برادر نوشین ( با بازی جواد عزتی) از پدرش درمورد اتفاقاتی که برای نوشین افتاده سوال میکند و درحالی مخاطب درگیر بار احساسی صحنه است پدر نوشین یک اشاره  کوچک به نبود صنعت مدلینگ در ایران میکند!!! این اشاره هر چقدر هم کوچک اما به فیلم جنبه ی اجتماعی میدهد یا در صحنه هایی که موسی (هادی حجازی فر) با مرتضی(حمید فرخ نژاد) مشاجره میکنند فیلم کاملا در حوض اجتماعی بودن غلت میزند از این رو فیلم پا در هوا مانده که محورش فقط فیلم بودن است یا گوشزد کردن شرایط اجتماعی . شاید به همین دلیل است که به مهدویان گفتند:” به جای ساخت این فیلم بهتر نمیبود فیلمی میساختید که راهکار ارائه دهد؟” پرسش این سوال از یک فیلمساز به همان اندازه بی ربط است که رگه های اجتماعی به “لاتاری”.

البته که اجتماعی بودن یک فیلم با ماهیت فیلم بودن آن در تضاد  نیست اما در مورد “لاتاری” این امر صادق نیست چون مهر اجتماعی خوردن به این فیلم با ادعای کارگردانش در تضاد است.

یکی دیگر از مشکلات “لاتاری” دوربین اش است. در دو فیلم قبلی مهدویان افکت تصویر با حرکات دوربین هماهنگ و هردو با حال و هوای فیلم متناسب بود اما این دوربین با این حجم از حرکت در “لاتاری” حتی برای صحنه های عاری ازتنش بی ربط به نظر میرسد.

مشکل دیگر فیلم پایان بندی افتضاح آن است، “لاتاری” جای برون ریزی ندارد پس از تمام و تعقیب و گریزها و جمع آوری اطلاعات در نهایت منتظر صحنه های درگیری خوش ساخت هستیم اما در پایان  چیزی به غیر از یک درگیری ساده نمیبینیم و بدتر از آن نمایش موسی از تلوزیون که یک ایده ی کاملا ضعیف است او در این نمایش انتقام نمیگیرد فقط مرتکب قتل میشود!!!

سینما یک رسانه دیداری هم هست ؛ در سینمای ایران بارها مشاهده میشود فیلم ساز به جای نمایش یک موضوع آنرا از زبان شخصیتهایش روایت میکند متاسفانه “لاتاری” هم این مشکل را دارد.

در پایان 

“لاتاری” آنقدر فیلم خوبی است که دوبار تماشایش کنید و از تماشایش لذت ببرید با این وجود این فیلم میتوانست خیلی بهتر چیزی که الان هست باشد.

مهدویان آینده ی روشنی در فیلم سازی دارد ،منتظر ساخت شاهکارهای بزرگ از او هستیم.  

تیزر فیلم

 

تیزر جدید ماجرای نیمروز ۲ | تیزر جدید فیلم ماجرای نیمروز ۲: رد خون را در دژم ببینید
ادامه
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *