نقد فیلم خوک

خوک در فرهنگ ایران نماد پلیدی ، پستی و بی قیدی است ، اما چیزی که در آخرین ساخته ی مانی حقیقی از این مفهوم میبینیم، بیشتر یک برچسب نامربوط است. گرچه به نظر میرسد “خوک” فیلمی نمادین است اما اگر از من میشنوید خیلی به دنبال معناگرایی برای نمادهایش نباشید!

هنر هرج و مرج سازی!

پس از “اژدها وارد می شود” ( اگر فاجعه ی ۵۰ کیلو آلبالو را در نظر نگیریم ، فیلم قبلی مانی حقیقی)  “خوک” ثابت میکند که حقیقی به دنبال تثبیت سبکی در فیلمسازیش است که گویا سرگرم کننده بودن در آن حرف اول را میزند. این دو فیلم با تمام تفاوت هایی که از نظر درون مایه و داستان دارند ، اما از نظر ساخت، یک عملکرد در روایت داستان و ضرباهنگ فیلم ارائه میدهند، هر دو از یک بی نظمی رویاگونه بهره میگیرند!

این رویکرد برای ” خوک ” مناسب تر از  “اژدها وارد می شود” است. داستان ” خوک ” شخصیت محور است تا حادثه محور ! و از آنجایی که  شخصیت حسن کسمایی ( نقش اول خوک) جهانی آشفته و شلوغ دارند، این عملکرد در کارگردانی و نویسندگی تا موسیقی و ضرباهنگ روایی فیلم باعث شده خوک بی نظمی منظمی ارائه کند.

 

خون و تاول!

 

حسن کسمایی (با بازی حسن معجونی)  فیلم ساز موفقی که به دلایل نامعلوم (در فیلم) مجوز فیلم سازیش لغو شده و وارد یک مرحله بحرانی در زندگی شخصی و حرفه ای اش میشود ؛ کارگردان دیگری به نام سعیدی (با بازی علی مصفا) میخواهد فیلمی با معشوقه و ستاره ی فیلمهایش، شیوا (با بازی لیلا حاتمی)  بسازد ،حسن نسبت به شیوا و گروه فیلمسازیش احساس مالکیت میکند ؛ همین موضوع باعث ورود او به اولین بحرانش در داستان فیلم میشود … از طرف دیگر قاتلی زنجیره ای در سطح شهر تهران مشغول سر بریدن فیلم سازان است ؛ حسن هم نگران جانش است  و  هم هویت فیلم سازی اش را زیر سوال میبیند؛ فکر میکند قاتل اول از همه باید به سراغ او می آمد!

 

حسن معجونی (بازیگر فیلم خوک) به فیلم جدید آزیتا موگویی پیوست
ادامه

خوک اجتماعی !

محتوای اصلی خوک مانند سایر دیگر فیلم های سینمای ایران اجتماعی است ، در فیلم از جایی به بعد جامعه هم به حسن  در خودویرانگری کمک میکند. ارتش نامرئی صاحبنظران در فضای مجازی او را متهم میکنند ، حسن هم کاملا میپذیرد که  محکوم شده و باید که به هر طریقی که میشود اهالی این سرزمین نامرئی  ( فضای مجازی) را از خود راضی نگه دارد!

ایده ی اصلی داستان فیلم به کشمکش حسن با شرایطی که خودش برای خودش ساخته محدود میشود . ناهنجاری های  اجتماعی به هویتهای حسن حمله میکند و او دائما در حال تلاش برای حفاظت از آنهاست.

خوک بی سر!

خوک کاملا فیلم یک دستی از آب در آمده . همه چیز دست به دست هم میدهد تا شمارا گیج کند ، از موسیقی پر جنب و جوش  استفاده شده در فیلم تا تغییر لنزهای معنی دار محمود کلاری و از همه مهم تر بازی خیره کننده حسن معجونی!

حسن معجونی انتخاب هوشمندانه ای برای نقش حسن کسمایی است. معجونی مانند یک نوجوان در سن بلوغ عصبانی میشود ، مثل یک کودک حسادت میکند و مانند یک جوان نادان اقدام میکند ، درست همان چیزی که حسن کسمایی هست.

 

نقد فیلم قانون مورفی رامبد جوان | مجمع دیوانگان خندوانه‌ای
ادامه

 

کمدی استفاده شده در فیلم آنقدر رقیق است که سخت میشود به ” خوک”  مهر کمدی زد ، مشکل این است که قسمت تلخ کمدی سیاه فیلم بر قسمت شیرین آن میچربد و زیادی خنده را بر لبانتان می خشکاند با این حال ایده های  موقعیت طنز فیلم واقعا خلاقانه هستند آنقدر که برای بار دوم هم همچنان خنده دارند.

 

تا خوک ، خوک بیند …

با اینکه خوک نتوانست در برلین جایزه ای بگیرد اما هنوز هم از بهترین های اکران سینماست ، خوک جدا از نکات اجتماعی و سیاسی ، به مهارت بحران سازی انسان ها برای خودشان میپردازد این وجه از خوک، ارزش تماشای دوباره را برایشان به ارمغان می آورد.

 

 

 

 

 

امتیاز فیلم " خوک "
۶
میانگین امتیازات: ۶
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *