نقد فیلم خرگیوش

خرگیوش نه تنها یک فیلم کاملا سینمایی است بلکه از بهترین فیلمهای ساخته شده ی سینما ایران در ژانر خودش میباشد.در ادامه با نقد خرگیوش همراه ما باشید؛

کمدی اجتماعی یا کمدی اشتباهی!؟

در سینمای ایران اغلب فیلم های روی پرده که با استقبال مواجه میشوند برچسب اجتماعی میخورند،متاسفانه بعضی اوقات فیلمها کاملا از نظر ژانر سینمایی هیچ ارتباطی به ژانر اجتماعی ندارند اما باز اجتماعی تلقی میشوند اینجاست که مفهوم “اجتماعی بودن ” زیر سوال میرود اگر اجتماعی بودن یک فیلم را از فاکتورهایی مثل “نگاه جامعه شناسی به شرایط فعلی حاکم برجامعه کنونی مان” یا “نمایندگی شخصیت های فیلم از طیف های فعلی اجتماع” در نظر بگیریم تقریبا بیشتر سینمای ایران در این ژانر جای میگیرند.

اگر فیلمی جامعه را مجموعه ایی از آدمها با ذهنیتهای مختلف و ترسهای متفاوت که ناشی از تجربه های متفاوتشان هست تعریف کند و در آن جامعه داستانی در هر ژانری تعریف کند که بستر این جامعه با جامعه ای که در آن زندگی میکنیم متفاوت باشد سریعا برچسب “روشنفکری کاذب” میخورد این دقیقا مثل آن است که بدلیل ناآگاهی خودمان حرف دیگران را درک نکنیم و به آنها برچسب “احمق” بزنیم و به جای زیر سوال بردن دانسته های خودمان ، طرف مقابل را زیر سوال ببریم.

با تمام این اوصاف “خرگیوش” تماما شرایط یک کمدی اجتماعی بودن از همه نظر را دارد. در واقع “خرگیوش” یک کمدی اجتماعی است نه یک کمدی اشتباهی!

خرگیوش گمشده!

خرگیوش از همان ابتدا تکلیفش را مشخص میکند فیلم قرار نیست ما را در تب وتاب زیبایی هایی تعلیق و غافلگیری داستان فیلم نامه درگیر کند و فقط میخواهد به سینمایی ترین شکل ممکن شوخی کند . فیلم داستان آرش را میگوید که خانواده اش برای درمان پدرش به خارج از کشور سفر کرده اند و دوستانش قصد دارند برای اینکه او بیماری پدرش را از یاد ببرد با خوردن قرص شادی آور شب خوبی را برایش رقم بزنند…

مانی باغبانی پیش از این کار فیلمنامه نویسی فیلمهایی چون “نهنگ عنبر” و “مادر قلب اتمی” را به عهده داشته اما در زمینه کارگردانی اثری از او ندیدم ،در مورد این فیلم باید بگویم  که یکی از بهترین عناصر “خرگیوش” کارگردانی اش است همه چیز همانطور پیش میرود که کارگردان میخواهد حال و هوای فیلم کاملا بر سالن سینما تسلط پیدا میکند و دقیقا همانجا که میخواهد شما را بخنداند میخندید و همانجا که میخواهد به فکر فرو میروید. ساختن این جو در سالن سینما به هیچ عنوان کار ساده ای نیست گاهی ممکن است هجو بودن کمدی اجازه ندهد که کمدی عمیق فیلم درک شود اما این اتفاق در “خرگیوش” نیفتاده و با حفظ ریتم شوخی ها آنجایی که میخواهد با حماقت شخصیت هایش شوخی کند را با صحنه ی جدی (که در نهایت معلوم میشود که جدی بودنش چقدر خنده دار است) پیوند میدهد. 

“خرگیوش” هم مثل دیگر فیلمهای سینمای ایران به جای نشان دادن از دیالوگ استفاده میکند ولی انصافا در انجام این کار موفق عملکرده و کم پیش می آید دیالوگی بی هدف در فیلم بشنویم البته که ساختن موقعیت کمدی کاری سخت تر و زیبا تر است اما دیالوگ نویسی به این سبک هم دیدنی و شنیدنی از آب در آمده.

بازیگران “خرگیوش” همگی بهترین بازیشان را ارائه داده اند و فارق از عملکرد جداگانه ی هر کدام ترکیب بابک حمیدیان و سیامک انصاری و جواد عزتی تیم قابل قبولی شده است صد البته که ستاره ی فیلم بابک حمیدیان است و کاملا با کارگردانی فیلم هماهنگ است به جرائت میتوان گفت بهترین بازی است که تا کنون از حمیدیان دیده ام ، بازی با دوربین و همزمان گفتن دیالوگهای پیچیده و درک درست از شخصیت آرش عملکرد اورا تقریبا بی نقص میکند همانطور که گفتم جواد عزتی و سیامک انصاری و مینا ساداتی نیز در همین سطح بازی میکنند و چیزی کمتر از حمیدیان ندارند.

از دیگر نکات مثبت فیلم شوخی هایش هستند ، شوخی ها دامنه ی وسیعی را از شوخی های فلسفی و هجو های پیش پا افتاده را شامل میشود و بین آن نوسان میکند ، ایده اغلب شوخی ها قابل تامل است و با ریتم کاملا منظم و زیبایی ارائه شده که به ماهیت کمدی فیلم صدمه نمی زند یکی از بهترین کمدی های فیلم این ایده است که شخصیتهای فیلم در حالت غیر طبیعی و سرخوش خودشان دغدغه های منطقی تری نسبت به حالت سلامت عقلیشان دارند و گاهی هم شروع به پرسیدن سوالات فلسفی میکنند که با مسخره ترین جواب ها مواجه میشوند ، فیلم در استفاده از این فرمول بی نظیر است.

خرگیوش در کلاه

نقطه ضعف فیلم نداشتن داستانی درگیر با فیلم است اما همیشه داشتن داستانی پیچیده نیاز نیست ، خرگیوش آنقدر خوب عمل میکند که اگر فیلم در اواسط نیمه دوم  بدون پایان بندی رها شود مخاطبش را راضی نگاه میدارد.پس خیلی هم نمی توان این نکته را نقطه ضعف در نظر گرفت.

خرگیوش به عنوان اولین فیلم یک کارگردان زیادی قابل قبول است ، البته که این تازه آغاز کار برای باغبانی است اگر او درگیر جو “ساختن فیلم مخاطب پسند” حاکم بر سینمای ایران نشود و با تکنیک خود مخاطب را نه خیلی دور (مثل ” مادر قلب اتمی” ) و نه خیلی نزدیک نگه دارد میتواند فیلمسازی منحصر به فرد و بزرگ در سینمای ایران شود. 

تیزر فیلم

نقد فیلم Then Came You | سپس تو آمدی و همه چیز بهتر شد !
ادامه
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

0 دیدگاه در “نقد فیلم خرگیوش

Visitor Rating: 3 Stars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *