نقد فیلم خجالت نکش

  ساخت فیلمهای خانوادگی در سینمای ایران آنقدر سخت و پیچیده است که عملا غیرممکن به نظر می رسد ؛ ” خجالت نکش ” با اینکه فیلمی خوش ساخت محسوب نمی شود اما این عملیات غیر ممکن را تا حدودی ممکن کرده. در ادامه با نقد ” خجالت نکش ” همراه دژم باشید؛

 

ماموریت غیر ممکن

 

ساخت فیلمی که مخاطبش خانواده باشد در هر کشوری با هر فرهنگی استاندارد های خاصی دارد ، این استانداردها در ایران تا حدی متغیر هستند که میتوان گفت تقریبا هیچ روشی برای شناساییشان وجود ندارد علت هم مشخص است ؛ قشرهای فرهنگی متنوع و فراوان که هرکدام سلیقه و زیبایی شناسی خودشان را دارند.

حال اگر فیلمی قرار باشد برای خانواده ایرانی ساخته شود و از قضا کمدی هم باشد، این سوال پیش می آید که دقیقا با چه چیزی شوخی کند که خاصیت خانوادگی بودنش از بین نرود؟

پاسخ به این سوال خودش نصف فرایند ایده پردازی در ساخت فیلم را شامل میشود. ” خجالت نکش ”  این مرحله ساخت فیلم را با موفقیت سپری میکند؛ این فیلم با خود خانواده شوخی میکند! 

 

خجالت نکش!

قنبر و صنم زوجی روستایی و ساده دل هستند که میخواهند در میان سالی ،دختری به دنیا بیاورند تا به پیشرفت کشور کمک کنند!!!!

” خجالت نکش ” فیلم نامه ای کاملا ساده دارد آنقدری که تقریبا هیچ ایده ی جدیدی در فیلمنامه و ساختار فیلم حس نمی شود ، کشمکش های داستان کاملا کلیشه ای و پیش پا افتاده اند.

در مجموع ” خجالت نکش ” به هیچ عنوان دستاورد هنری در کارنامه ی سینمایی  هیچ فیلمسازی محسوب نمی شود با این همه ، چیزی که من را متقاعد میکند درموردش بنویسم شرافت فیلم است؛ با اینکه ” خجالت نکش ” با پدیده های متنوعی شوخی میکند اما هرگز حتی به مرز تمسخر و هجو افراطی نزدیک نمی شود. این فیلم همانقدر با سادگی مردم روستا شوخی میکند که با بی هویتی مردم شهر و به هیچ طرز تفکری توهین نمی کند.

 

یکی دیگر از مشکلات ” خجالت نکش ” بیش از حد موضوع محور بودن آن است ، از آغاز تا اواسط فیلم تقریبا هر دیالوگی یا نمایی میبینیم در مورد فرزند دار شدن است و از آنجا به بعد هم همه چیز به پیدا کردن نوزاد گم شده مربوط میشود در واقع آنقدر به طرح موضوع پرداخته میشود که فراهم کردن  بستر بطن دراماتیک برای مطرح کردن موضوع عملا فراموش میشود ؛ همین امر نصف فرصت های کمدی را از فیلم میگیرد و  فیلمساز به ناچار مجبور به پرداختن به ایده های دم دستی که گیرایی کافی ندارند میشود.

 

ما میتوانیم

تاثیرپذیری قنبر از شرایط اجتماعی در فیلم یکی از ایده های جالب داستان است ، قنبر آنقدر از رسانه تاثیر میگیرد که حتی اجازه میدهد در فرزند دار شدن هم شرایط برایش تصمیم بگیرد ،رسانه بر اثرناپذیرترین ذهن ها تاثیر میگذارد. ” خجالت نکش ” این تاثیرپذیری راهم دست مایه ی طنزش میکند از این رو کمدی فیلم همچنان برگ برنده ی خود را حفظ کرده.

 

شریف باشیم !

 

اغلب داستان فیلمهای سینمای ایران در شهر های توسعه یافته مانند تهران روایت میشود و اگر قرار باشد درمورد مردم روستا، فیلمی ساخته شود کم پیش می آید که واقعیت زندگی این انسانهای شریف بازگو شود ؛ این دست فیلم ها  معمولا یک شخصیت  شهری دارد که به روستا می آیند و نماد هوشمندی و خرد تام است و مردمان روستا انسان هایی که مرز ساده دلی و حماقتشان  قابل تشخیص نیست، تعریف میشودند؛ خوشبختانه حجم فیلم هایی که با این تفکر بی هویت ساخته میشوند در سینمای ایران کم شده. ” خجالت نکش ” با اینکه فیلمی ضعیف در ساخت است اما با تفکری اصیل ساخته شده و شرافتش را حفظ کرده.

 

با خانواده ببینید…

 

” خجالت نکش ” یک وعده ی فرهنگی بی ضرر برای خانواده ی ایرانی در شرایط سینماست که هر چند با ایده آل ها فاصله ی فراوانی دارد ولی میتوان تماشایش کرد.

امتیاز فیلم " خجالت نکش "
۴
میانگین امتیازات: ۴
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *