نقد انیمیشن فیلشاه

“فیلشاه ” انیمیشن ایرانی پیشرفت خوبی در عرصه فنی انیمیشن نسبت به “شاهزاده روم” دارد و میتوان گفت حتی به استاندارد های جهانی هم نزدیک است ولی این اثر همچنان همان مشکلات دیگر انیمیشن های ایرانی مثل “فهرست مقدس” را دارد. 

انیمیشن ها برای چه کسی ساخته میشوند؟

این ذهنیت که قالبی به نام انیمیشین یا پویانمایی نباید مخاطبی جز کودکان داشته باشد با وجود غلط بودن در میان جامعه امروز ما رواج دارد شاید هم به همین دلیل باشد که با گذشت بیش از نیم قرن از ورود پویانمایی (به شکل امروزی ) به ایران ، هنوز نتوانسته جایگاهش را در سینمای کشورمان آنطور که شایسته اش است بدست بیاورد.

از آنسو اما سینمای جهان رویکردی متفاوت نسبت به این پدیده داشته و باساخت انیمیشنهایی مثل “شازده کوچولو (۲۰۱۵)” ثابت کرده میشود محصولی ساخت که هم یک اثر هنری خوش ساخت و بزرگسال پسند باشد هم برای مخاطب خردسال جذابیت داشته باشد تا حدی که یک مخاطب بزرگسال برای درک تمام لایه های هنری این پویانمایی باید آنرا چند بار تماشا کند یا نمونه ی دیگر “انومالیسا ۲۰۱۵″، انیمیشنی که مخصوص مخاطب بزرگسال است .

اولین مشکل “فیلشاه” نیز دقیقا همین است ؛ ساختار  فیلم آنقدر ساده پرداخت شده که انگار سازندگان آنرا مخصوص کودکان ساخته اند که حتی در این زمینه هم موفقیتی کسب نمیکند، از این لحاظ “فهرست مقدس” چندین قدم جلوتر از “فیلشاه” است.

فیلشاه!

فیلشاه داستان فیلی به نام شادفیل را برایمان تعریف میکند که در پیدا کردن نقش خودش در جهان دچار مشکل است و درادامه آنقدر دچار تغییر میشود که دیگری اصلا با شادفیل طرف نیستیم و ناگهان از داستان  سپاه ابرهه سر درمیاوریم! همین قدر درهم!

 

نقد فیلم The Happytime Murders | قتلهای هپی تایم
ادامه

متاسفانه سازندگان فیل شاه آنقدر به بعد طراحی و انیمیشن بودن در این اثر دقت کردند که بعد فیلم بودن آنرا کاملا فراموش شده ، به هیچ عنوان با فیلمنامه ی شیوایی طرف نیستیم داستان کاملا در هم و برهم بیان میشود و در این میان دیالوگها و ایده هایی میبینیم که قرار بود خنده دار باشند اما حتی مخاطب کودک را هم سخت میخنداند . فاجعه ی اصلی در تدوین رخ میدهد تقریبا تمام نماها نیمه جان رها میشوند در فیلشاه دقیقا متوجه نمیشویم نماها کی تمام میشوند یا حتی سکانسها کی عوض میشوند و صداگذاری هم با آن همراهی میکند  در یک کلام میتوان گفت تمام اشتباهاتی را که “شاهزاده ی روم” و “فهرست مقدس”  در کارگردانی سینمایی داشتند در فیلشاه هم دیده میشود.

آن روی سکه!

با وجود ایراداتی که فیلشاه در فیلمنامه و تدوین و صداگذاری و کارگردانی داشت و فیلم بودنش را زیر سوال میبرد در بخش طراحی و انیمیشن سازی داستان متفاوت است!هنوز برای رسیدن به استاندارد جهانی فاصله وجود دارد اما فیلشاه نسبت به دیگر انیمیشن های ایرانی در زمینه طراحی و انیمیشن سازی موفق تر عمل میکند آنقدر که میشود گفت چشم نواز است.طراحی شخصیتها ، محیط و گویندگی و انیمیشن کاراکترها از فاکتورهای موفق “فیلشاه به حساب می آیند.

در پایان ،تحسین

با تمام این تفاسیر سازندگان فیلشاه را تحسین میکنم! در شرایط کنونی سینما ساخت یک پروژه سینمایی به خودی خود ریسک بزرگی است چه رسد به اینکه این پروژه یک انیمیشن سه بعدی بلند باشد ! امیدوارم در آینده محصولات بی نقصی از گروه هنر پویا ببینیم که این امر با تجربه اندوزی این گروه خوش ذوق امکان پذیر خواهد بود. 

 

آخرین داستان در انسی فرانسه
ادامه

تیزر فیلم

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *