متری شیش و نیم دستاوردی فوق العاده برای سینمای ایران ! کالبدشکافی متری شیش و نیم

متری شیش و نیم دستاوردی فوق العاده برای سینمای ایران محسوب میشود ! بله این جمله بر خلاف آنچه که خیلی ها اعتقاد دارند واقعیت است ! سعید روستایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم کامل ساخته است در ادامه با کالبد شکافی متری شیش و نیم همراه ما باشید ،

متری شیش و نیم دستاوردی فوق العاده !

چندی پیش نقدی بر فیلم متری شیش و نیم منتشر کردیم که در آن بی رحمانه به جنبه ی بصری فیلم حمله کرده ایم و همچنان هم معتقدیم فیلم از لحاظ بصری بیش از حد ضعیف است و حتی با دوربینی مواجه ایم که شخصیت متزلزلی دارد اما ابعاد دیگر این فیلم آنقدر در فضای سینمای ایران بکر هستند که حیفمان آمد به آنها نپردازیم این شما و این کالبد شکافی متری شیش و نیم !

فیلمی که شخصیت دارد !

 

متری شیش و نیم سومین فیلم ایرانی در دو سال گذشته است که کاراکترهای سینمایی دارد و برای دومین بار در سال است کارکتر در داستان تعریف میشود تا همین جا هم با فیلم فوق العاده ای در فضای کنونی سینمای ایران مواجه هستیم ! فیلمی که شخصیت دارد ! بیاید از کاراکتر ناصر خاکزاد شروع کنیم و عملکرد فوق العاده ی نوید محمدزاده را کنار بگذارید ؛ ناصر خاکزاد در اوایل پرده ی دوم وارد داستان میشود و از همان ابتدا در مقابل کاراکتر صمد که تقریباً ۴۵ دقیقه ای صرف معرفی اش شده قرار میگیرد ؛ در بیمارستان در حالی که تقریباً بیهوش است دستبند را در دستش میبیند و همه چیز را میفهمد در نمای بعدی از چشمان ماموری که هنگام انتقال او را زیر نظر دارد متوجه میشود که در چه مخمصه ای افتاده و فعلا نمی تواند کاری انجام دهد. بلافاصله که صمد را میبیند متوجه میشود اگر اینجا شانسی داشته باشد باید با صمد شروع کند ! بلافاصله که وارد سلول میشود از شخصی او را میشناسد زهر چشمش را میگرد. در ادامه کلید کارکتر ناصر زنده ماندنش است ؛ تنها تفاوت در دو سکانسی که قرار است در سلول با تلفن صحبت کند نشان میدهد که او به هز چیزی بخواهد میرسد اما این پایان شخصیت پردازی ناصر نیست او یک هدف ناخودآگاه هم دارد ؛ ناصر میخواهد بمیرد ! این دیالکتیک بین هدف و ضدهدف به شدت در رفتار نقش مشهود است تا جایی که مفهوم اصلی فیلم را تحت تاثیر قرار میدهد و فیلم را کنایی میکند.

جدیدترین آمار فروش فیلمهای سینمای ایران | فروش فیلم بمب یک عاشقانه
ادامه

کالبدشکافی متری شیش و نیم

 

فیلمی که تمام میشود !

 

متری شیش پس از پایان زمان فیلم و نمایش تیتراژ تمام میشود ! هیچ تماشاچی در مورد این فیلم  نمی گوید اگر اینکار را میکرد فلان اتفاق نمی افتاد و … البته فضای تیر و تار فیلم هم در این امر بی تاثیر نیست ! در چند باری که فیلم را تماشا کردم کمتر مخاطبی را دیدم که تمایل داشته باشد زمان بیشتری روی صندلی سالن سینما بنشیند اما مسلم است که روستایی در نگارش کار کشته شده و از مخاطبش جلو افتاده است !

متری شیش و نیم دستاوردی کالبد شکافی متری شیش و نیم

 

چند دقیقه سینمای ناب !

 

دیالوگ محوری در سینمای ایران بیداد میکند ! تا حدی که اگر قرار باشد فیلمی بیش از ۸ دقیقه دیالوگ در راستای داستان نداشته باشد مطمئن باشید این فیلم ایرانی نیست ! سینما مهم تر از صدا ، تصویر  و امکاناتش را دارد ! در چند سکانس مخصوصاً سکانسی که ناصر خاکزاد سعی میکند اثر انگشتانش را صاف کند تا چند ثانیه به لطف تدوینگر ، فیلم بردار ، کارگردان سینمای ناب میبینیم البته این یکی از چند سکانس خوب فیلم است !

 

متری شیش و نیم سعید روستایی
الان دقیقاً گول کجاتو میخوری بامن اینجوری حرف میزنی ؟

 

چگونه فیلم را تدوین کنیم ؟ (۱۰) | چند روش کار پیشنهادی
ادامه

ژانر تعریف میشود اما تکمیل نه !

 

متری شیش و نیم  در سکانس اول با استاندارد های ژانر اجتماعی شروع میکند و در همان سکانس هم تبدیل میشود به ژانر جنایی و تا انتهای نقطعه عطف پایانی جنایی میماند اما در فصل آخر به فضای ژانر اجتماعی واقعی باز میگردد تا بدانیم هنوز دوست نداریم کمی با خیالمان بازی کنیم

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • دورنما
  • مقاله
  • متری شیش و نیم دستاوردی فوق العاده برای سینمای ایران ! کالبدشکافی متری شیش و نیم