نقد فیلم “اسرافیل”

“اسرافیل” فیلمی واقعا اجتماعی ، دوفازی و علی رغم نقص های فراوان دستاوردی دارد که برای کارگردانش آیدا پناهنده قدمی رو به جلو محسوب میشود در ادامه با ما همراه باشید

 

فیلم هایی که توسط زنان ساخته میشوند یا حتی داستاناشان را زنان نوشته اند همیشه امضای خاصی دارند ؛ در این سبک فیلمها اغلب درک مردان داستان کار سختی است و احساسات زنانگی در تک تک سکانس ها موج میزند، دومین فیلم آیدا پناهنده نیز این امضا را دارد ، فیلم اول او “ناهید ” با اینکه فیلم خوبی محسوب میشد اما چیز بدیع و نابی در بطن خود نداشت , در مورد اسرافیل میتوان گفت فیلم قابل قبولی است و میشود در موردش نوشت اما نه تمام فیلم!!!!!

فیلم داستان ماهی را میگوید ،زنی که فرزندش را از دست داده ولی مشکل مرگ فرزندش نیست!!! مردی که سالها قبل عاشقش بوده اما خانواده سنتی ماهی مانع وصال آنها شدند، برگشته اما دلیل بازگشتش مشخص نیست…

فیلم دو فاز دارد فاز اول در مورد داستان ماهی (هدیه تهرانی)وبهروز(پژمان بازغی) است و فاز دوم درمورد سارا (هدی زین العابدین) , گرچه دو فاز داستان به هم مربوط اند اما رویکرد فیلم درموردشان متفاوت است ، در فاز اول نماهای زیبا از مناظر لوکشین فیلم در شمال کشور و صداگذاری بی نقص که با تار و پود محیط روستایی عجین شده نقطه قوت است اما در فاز دوم  دیگر مناظر زیبا نداریم و شخصیت پردازی نقطه قوت محسوب میشود.

مشکل از جایی شروع میشود که تا اواسط فیلم (پایان فازاول) مخاطب در بطن داستان قرار نمیگیرد و هر چه بیشتر جلو میرویم  نقاط مبهم بیشتری یافت میشود در حالی که هنوز اصل داستان را نمی دانیم گرچه تا پایان فیلم اکثر ابهامات رفع میشود اما این حجم معلق بودن داستان را چیز دیگری غیرقابل تحمل میکند ، شخصیت ها؛

ماهی که شخصیت اصلی فیلم است رفتار قابل هضمی ندارد ، او بیشتر شبیه به یک دختر بیست و پنج ساله رفتار میکند تا مادری داغ دیده ،او از حرف مردم نمی ترسد اما به بازخواست هایشان میشود با طمانینه پاسخ میدهد در هر صورت شخصیت ماهی یک مادر عزادار بیوه روستایی  (چیزی که باید می بود) از آب در نیامده ، بازی هدیه تهرانی در نقش این شخصیت ناقص اگر تلاش نافرجامش را برای ادای لهجه ی مازنی نادید بگیریم قابل قبول است.

اما بهروز او از آغاز داستان مبهم وارد میشود و همینطور هم خارج میشود .او آمده تا شانسش را با ماهی امتحان کند ، و از سارا برای تحریک حسادت زنانه علیه ماهی استفاده میکند اما موفق نمی شود به هر حال او تنهاست و میخواهد تنهاییش را با ماهی پرکند اما اگر نشد هم…سارا هست ؛با این وجود بهروز شخصیتی خودخواه و منفور تلقی میشود اما او تلاشش را کرده … چیزی که از میزان منفور شدنش نمی کاهد …

اما شاهکار فیلم ساراست  با این که او نقش اول فیلم نیست اما داستان وشخصیتش به قدری کامل و بعضا عمیق شده است که انگار پناهنده فیلم دیگری درقلب “اسرافیل” برایش ساخته است ؛

مریلا زارعی در نقش مادر سارا بهترین بازی فیلم است ؛ او کاراکتر را قابل درک کرده است.

سارا از نظر روانی مشکل دارد او به دنبال برقراری روابط احساسی با کسی است بدون اینکه حتی تصوری از رابطه احساسی داشته باشد ، سارا حتی خانواده اش

و مهمتر از آن مادرش را دوست ندارد ، فاجعه آنجاست که او از خودش هم بیزار است ، در فاز دوم فیلم او تلاش میکند ثابت کند مادرش از نظر روانی مشکل دارد تا نگذارد برادرش ( که چندان هم آدم مطمئنی نیست ) پول فروش خانه را برای خانواده شان هزینه کند ، شخصیت سارا درگیر نوعی بی هویتی است و میخواهد به هر قیمتی هویتی برای خودش دست و پا کند؛ او یک تراژدی تمام عیار است و این شخصیت همان دست آورد پناهنده در این فیلم است ؛ خلق شخصیتی به این عمق که حتی از قاب فیلم بیرون میزند کار آسانی نیست. در آغاز متن گفتم “اسرافیل” واقعا اجتماعی است ، فیلمی که بتواند بی هویتی را در هر سبکی همانطور که هست نشان دهد به مشکل امروز جامعه میپردازد  و لایق این عنوان است؛ با شتاب گرفتن جامعه به سمت مدرنیته خانواده هایی مثل خانواده سارا و جوانانی مثل او  زیاد میشوند ، افرادی که از اصل خود فاصله گرفته اند و به دنبال چیز مبهمی میگردند که نمی دانند در کجا باید آنرا جستجو کنند؛ “اسرافیل” برای اشارات به بخش کوچکی از این معضل قابل تحسین است.

 

نقد فیلم لس آنجلس تهران | کمدی فانتزی به سبک فیلم‌ایرانی
ادامه

تماشای اسرافیل را به همه ی جوانان امروز توصیه میکنم اما نه به عنوان یک اثر سینمایی ناب بلکه به عنوان یک کلاس اخلاق.

“اسرافیل” شاید پیشرفتی برای سازنده “ناهید “محسوب نمی شود. در کارنامه کارگردانان بزرگ همیشه فیلم های ضعیفی است که گوهری درونشان میدرخشد و باعث ساخت شاهکاریشان  میشوند مثل کاری که “پایین شهر” برای اسکورسیزی کرد.  “اسرافیل” میتواند این گوهر را به پناهنده بدهد.

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

0 دیدگاه در “نقد فیلم “اسرافیل”

Visitor Rating: 2 Stars

Visitor Rating: 3 Stars

Visitor Rating: 3 Stars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *